Het inrichten van een nieuwe kantoorruimte kan een aardige klus zijn. Er zijn veel verschillende dingen waar je aan moet denken, van de inrichting tot de meubelen en het implementeren van de huisstijl. Wist je dat de akoestiek vaak vergeten wordt bij het aankleden van een werkruimte? En dat terwijl de manier waarop geluid zich in een ruimte gedraagt, van grote invloed is op het werkplezier van de werknemers. Geluidsoverlast is in de regel een van de grootste bronnen van ergernis op de werkvloer. Werken je medewerkers in een kantoortuin, dan is het risico op geluidsoverlast nog groter. Maar waarom is de akoestiek zo belangrijk, en wat kun je eraan doen om die te verbeteren?
Wat is akoestiek?
Akoestiek slaat op de manier waarop geluid zich in een ruimte gedraagt. Geluid is een trilling die zich verplaatst doordat de lucht in contact komt met verschillende objecten in de ruimte, zoals muren, meubelen en personen. Ben je wel eens verhuisd, dan herinner je je vast nog hoe anders je woonkamer klonk op het moment dat alle meubelen eruit waren gehaald. Akoestiek kan veel met je doen. Wanneer het geluid in een ruimte hard wordt weerkaatst, gaat het galmen. Door het geluid te absorberen, te blokkeren of te camoufleren, verbetert de akoestiek in een ruimte. Dat doe je met bijvoorbeeld een scheidingswand van het merk Steelcase.
Het gevaar van een slechte akoestiek
Is de akoestiek in een kantoorruimte niet in orde, dan krijgen je medewerkers te maken met geluidsoverlast. Denk aan verstoorde telefoongesprekken, een koffieapparaat dat om de vijf minuten begint te brommen en je uit je concentratie haalt, of collega’s die vlak bij je bureau overleggen. Geluidsoverlast zorgt ervoor dat mensen zich minder goed kunnen concentreren en minder efficiënt werken. Dat zorgt voor stress en kan verschillende klachten met zich meebrengen. Bij een nieuwe ruimte is het dus van groot belang om rekening te houden met de akoestiek.
Werk samen met een projectinrichter
Ga je een nieuwe kantoorruimte inrichten en wil je ervoor zorgen dat alles meteen goed in elkaar zit, van de inrichting tot de akoestiek? Neem dan contact op met een projectinrichter. Een projectinrichter ondersteunt je bij elke stap en zorgt er daarbij voor dat de akoestiek in je nieuwe werkruimte perfect wordt afgestemd op de werkzaamheden en de medewerkers. Ook kunnen deze experts je helpen met het aanschaffen van de juiste meubelen, die je medewerkers de ondersteuning bieden die ze nodig hebben. Denk aan kwalitatief goede en duurzame bureau- en vergaderstoelen, zoals de RH Logic 300 en de RH Logic 400. Daarmee zorg je er samen met een projectinrichter voor dat je nieuwe kantoor klaar is voor de toekomst.